Vindbaar voor de baan van je dromen "met de juiste presentatie en een overzichtelijk en passend LinkedIn-profiel vergroot je wel zeker je kansen"

Vindbaar voor de baan van je dromen

Je kent het wel: je solliciteert je suf en bent al blij wanneer je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Na heel wat tijdsinvestering volgt de ene na de andere afwijzing. De moed zakt je in de schoenen. Maar er is hoop. Het kan anders. Ga niet langer hopeloos op zoek naar die ene geweldige baan, maar wordt geweldig en laat je vinden. Niemand kan je natuurlijk garanderen dat de recruiter die een match zoekt voor jouw droombaan ook echt op zoek is naar jou. Maar met de juiste presentatie en een overzichtelijk en passend LinkedIn-profiel vergroot je wel zeker je kansen. Lees in deze blog hoe je vindbaar bent voor de baan van je dromen.

 

De eerste indruk is goud waard

Je wilt net als in een sollicitatiegesprek ook op je LinkedIn-profiel een goede eerste indruk achter laten. Dit begint met een professionele foto van jezelf. Uit onderzoek is gebleken dat ruim 40% van de recruiters hier hun eerste indruk aan ontlenen. Het belang van een goede foto is daarmee dus bewezen. Het is dus geen slechte investering om je foto te laten nemen door een vakkundig fotograaf. En schroom niet om advies te vragen bij het kiezen van een foto. Je eerste indruk is goud waard, dus ga voor het beste. vindbaar voor de baan van je dromen. 

 

Functieomschrijving

Bovenaan je profiel omschrijf je je functie of de functie waarnaar je op zoek bent. Bedenk hierbij goed hoe je verwacht gevonden te worden. Een hippe omschrijving als marketinggoeroe klinkt misschien catchy, maar er is geen recruiter die dit als zoekterm zal gebruiken. En je profiel kan nog zo aansprekend zijn, als het niet gevonden wordt, kom je nooit aan die droombaan. Zet in je kopregel een goede functieomschrijving die duidelijk laat zien wat je zoekt en per wanneer. In de samenvatting kun je vervolgens meer prijs geven over je idealen en de eigenschappen die van jou de ideale werknemer maken. Maak het persoonlijk. In de samenvatting laat je zien wie jij bent. Dit kan een recruiter over de streep trekken om voor jou te kiezen. Benadruk je sterke punten en wees niet te bescheiden. Hou het wel overzichtelijk en wijd niet teveel uit.

 

Wees actief

Wanneer je jouw droombaan wilt vinden via LinkedIn moet je meer doen dan achterover zitten en wachten. Je zult je profiel up-to-date moeten houden en je netwerk moeten onderhouden. Wie actief is op LinkedIn en een groot netwerk heeft van 300 of meer connecties laat zien sociaal vaardig te zijn en thuis in de wereld van social media. In de huidige tijd is dit een enorm pre. Daarnaast is het belangrijk te bedenken welke eigenschappen nodig zijn voor jouw droombaan waar je toekomstige werkgever baat bij heeft. Door die goed te omschrijven, ziet een recruiter in één oogopslag wat jouw meerwaarde is voor die ene geweldige functie. Wees hierin wel helder en kort van stof. Benadruk de positieve punten ook beknopt in de omschrijving van je voorgaande functies. vindbaar bent voor de baan van je dromen. 

 

Referenties

Ondersteun je profiel met referenties. Hier zul je actief voor aan de slag moeten gaan. De referenties verschijnen niet vanzelf op je profiel. Door je oud-werkgevers en eventuele oud-collega’s te benaderen met de vraag of ze je willen aanbevelen op de voor de door jouw gewenste baan belangrijke punten wordt op je profiel duidelijker zichtbaar wat je kwaliteiten zijn. Doordat deze op deze manier ook onderschreven worden door anderen, zullen jouw sterke kanten nog beter uitkomen. Ook kun je je contacten vragen om op je profiel een referentie te schrijven, waaruit duidelijk wordt wie jij als werknemer bent. Door te laten zien wie je bent en hoe ook anderen daarover denken, wordt je profiel interessanter voor diegene die op zoek is naar jou.

 

Trek de aandacht

Is je profiel helemaal op orde, dan is het daarnaast belangrijk jezelf in de picture te blijven spelen. Dit kun je doen door lid te worden van LinkedIn-groepen die van belang zijn voor jouw branche of die interesses aantonen die jij hebt en die waarde hebben voor je toekomstige functie. Door belangrijke pagina’s te volgen, blijf je ook op de hoogte van ontwikkelingen in het werkveld en zie je de laatste vacatures voorbij komen. Hier kun je dan weer actief op in spelen. Daarnaast kun je actief posten of berichten van anderen liken en delen. Zo zien niet alleen recruiters, maar ook je LinkedIn-contacten meer van je voorbij komen en je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Mensen met enthousiasme voor het werkveld zijn de populairste kandidaten voor een toekomstige werkgever. Zorg dus voor een volledig ingevuld profiel waarmee je dat enthousiasme uitstraalt en laat zien wat je waard bent en waar je voor staat. Recruiters willen in één oogopslag kunnen zien waarom jij de ideale kandidaat bent voor jouw droombaan. Alleen zo wordt je gevonden.

Bekijk hier de andere blogs van Go:Office over solliciteren en social media.

  • Blog