In een wereld waarin de arbeidsmarkt voortdurend in beweging is, zijn bedrijven gedwongen zich aan te passen om toptalent aan te trekken en te behouden. In 2023 zien we een aantal belangrijke recruitment trends die hierop inspelen, waar wij in dit blog dieper op in zullen gaan.
Technologie
Van chatbots die worden gebruikt om vragen van kandidaten te beantwoorden tot het gebruik van video interviews om tijd de besparen, technologie speelt een steeds grotere rol in recruitment. Hieronder volgen een aantal voorbeelden hoe technologie kan bijdragen aan het recruitmentproces.
- Chatbots: Chatbots kunnen worden gebruikt om kandidaten vragen te stellen en hen door het sollicitatieproces heen te leiden.
- Solliciteren via whatsapp: Solliciteren via whatsapp is een snelle, eenvoudige en informele manier om te solliciteren. De sollicitant kan simpelweg een appje sturen met daarin de gegevens (CV, motivatie, andere documenten), waar de Recruiter vervolgens gemakkelijk op kan reageren.
- Videointerviews: Met videointerviews kunnen Recruiters kandidaten (over de hele wereld) bereiken zonder dat ze fysiek aanwezig hoeven te zijn. Dit kan tijd en geld besparen en het recruitmentproces versnellen.
- Social Media: Social Media is een krachtig hulpmiddel voor het vinden van potentiële kandidaten. Recruiters kunnen profielen bekijken via platforms zoals bijvoorbeeld LinkedIn. Daarnaast kan Social Media gebruikt worden om het bedrijf of een vacature onder de aandacht te brengen bij werkzoekenden.
- (Upcoming) Artificial Intelligence: Voor kandidaten is het al mogelijk om motivatiebrieven te schrijven via AI. Maar wist je dat er ook AI-gedreven recruitmentsoftware bestaat? Deze software kan helpen bij het screenen van cv’s, het beoordelen van kandidaten en het voorspellen van hun prestaties.
Flexibel werken
De pandemie heeft aangetoond dat werknemers in staat zijn flexibel te werken. Momenteel zijn veel werknemers op zoek naar meer flexibiliteit in hun baan, bijvoorbeeld in termen van werktijden en de locatie van het werk. Veel bedrijven kiezen er dan ook voor om deze flexibiliteit te geven, wat zorgt voor meer tevredenheid onder de werknemers.
Employer Branding
Kandidaten (met name generatie Z), streven naar werkgeluk. Het imago van een bedrijf wordt daarom steeds belangrijker. Kandidaten staan vaker stil bij de reputatie van een bedrijf en vinden de werkomgeving zeer belangrijk. In 2023 zullen steeds meer bedrijven zich bezig houden met employer branding om talent aan te trekken en te behouden. Hierbij kun je denken aan het creëren van een sterk merkimago en het bieden van een aantrekkelijke werksituatie (fijne werkomgeving, aantrekkelijk salaris, balans tussen werk en privé, etc.).
Focus op soft skills
In een krappe arbeidsmarkt waarin er veel vraag is naar werknemers (die er niet zijn), moeten bedrijven creatief en innovatief zijn om de juiste kandidaten aan te trekken. In plaats van zich te richten op hard skills, zoals ervaring en opleiding, kijken bedrijven steeds meer naar de soft skills ofwel persoonlijke eigenschappen zoals communicatie, samenwerking en leiderschap. Soft skills zijn niet direct meetbaar, maar kunnen wel van onschatbare waarde zijn op de werkvloer.
Bij Go:Office Recruitment blijven we continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends. Of je nou op zoek bent naar de juiste kandidaat of een nieuwe uitdaging, wij staan altijd klaar om mee te denken over de best mogelijke oplossingen. Neem gerust contact met ons op!