Door het kabinet is geadviseerd om zo veel mogelijk thuis te werken in deze coronatijd. Bij sommige bedrijven is het voor werknemers al langer mogelijk om thuis te werken, maar er zijn ook veel bedrijven in Nederland die hier nu voor het eerst mee te maken hebben. In deze blog lees je een aantal tips hoe je als werkgever het thuiswerken goed kan faciliteren. 

In onze blog Is thuiswerken wel zo ideaal als het lijkt?” hebben wij de voordelen en nadelen van het thuiswerken op een rijtje gezet. Hierin hebben wij ook aangegeven dat thuiswerken niet voor alle medewerkers geschikt is. Door het advies van het kabinet om zo veel mogelijk thuis te werken moeten nu ook de medewerkers die niet graag of nog nooit eerder thuisgewerkt hebben hierin mee. 

Werkplek inrichten

Als eerste is het van belang om samen met je medewerker te bespreken of er thuis een mogelijkheid is om te werken, denk hierbij aan een bureau (of eettafel), goede bureaustoel, laptop- of computer, telefoon, internet en een camera (voor videobellen). Heeft de medewerker bijvoorbeeld thuis geen computer of laptop zorg er dan voor dat er een laptop of computer van kantoor mee naar huis genomen kan worden inclusief de benodigde software. 

Ergonomisch werken is belangrijk. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen die thuis werkt op lange termijn met rug- en nekklachten kampt en hierdoor ziek uitvalt. Op kantoor is het vaak zo geregeld dat bureau en bureaustoel op juiste hoogte zijn ingesteld. Vooral als je medewerkers nooit thuis werken is de kans groot dat ze thuis geen bureau en bureaustoel hebben staan. Wellicht is het een optie dat je met de medewerkers kan afspreken om de bureaustoel van het werk op te halen.

Laat als werkgever zien dat je om je werknemers geeft.

Op de Social Media kanalen komen veel berichten voorbij van mensen die aangeven moeite te hebben met thuis werken. Vooral mensen die naast het werk nu ook fulltime zorg hebben voor hun kinderen die door de maatregelen van het kabinet nu niet naar school, kinderopvang / gastouder, BSO e.d. kunnen gaan. Ze voelen de druk om 8 uur per dag te werken en tegelijkertijd ook nog voldoende aandacht geven aan de kinderen. 

Het is van belang dat je met je medewerkers duidelijke afspraken maakt over het thuiswerken. Versoepel indien mogelijk de werktijden van de medewerker en kijk wat voor de medewerkers het beste werkt. Verplicht je medewerkers niet om 8 uur per dag door te werken, dit gebeurt immers op kantoor ook niet. Op kantoor maken je medewerkers tussendoor ook een praatje met collega’s, gaan ze even buiten wandelen, koffie/ thee halen e.d. 

Je kan ook afspraken maken met je medewerkers welke werkzaamheden er per week gedaan moeten worden en dat het afgeronde werk inzichtelijk moet zijn. Op deze manier heb je als werkgever inzicht in het werk van de medewerkers en geeft je de medewerkers de ruimte om de werktijd zelf in te delen.

Goede samenwerking met je medewerkers

Tot slot nog een aantal tips hoe je in deze coronatijd je medewerkers het beste kan begeleiden en aansturen.

  1. Start elke dag met een kort gezamenlijk overleg via een video call (via Skype, WhatsApp, Microsoft Teams e.d.). Geef medewerkers ook de ruimte om persoonlijke en leuke dingen te bespreken). 
  2. Evalueer het thuiswerken regelmatig met je medewerkers. Bespreek punten zoals: Hoe is het thuiswerken ervaren? Wat ging goed, wat was lastig?
  3. Stimuleer je medewerkers om tijdens het werken ook genoeg te blijven bewegen. Adviseer je medewerkers bijvoorbeeld om tussen de middag een uurtje naar buiten te gaan (of bij slecht weer de trap een aantal keer op en af lopen).
  4. Probeer als werkgever in de gaten te houden of je medewerkers een gewoon dagritme aanhouden, niet meer dan 8 uur per dag werken en voldoende pauze houden. 
  5. Hou in de gaten of het mentaal goed gaat met je medewerkers. In deze coronatijd kan het voor medewerkers een erg emotionele tijd zijn (bijvoorbeeld door zieke familieleden, het niet kunnen bezoeken van dierbare). Vooral medewerkers die alleen thuis zitten (maar ook mensen die samen leven met anderen) en weinig sociaal contact hebben door het coronavirus kunnen het hierdoor zwaar hebben. Bel deze medewerkers geregeld op om even een praatje te maken en maak kenbaar dat je er voor je medewerkers bent!

    

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

    

  

 

  • Blog