home » blog »

Hoe benut je de kwaliteiten van verschillende generaties op de werkvloer?

Voor het maken van een goed marketingplan werd mij verteld dat de eerste stap is om erachter te komen wie mijn klanten nou eigenlijk zijn. In mijn onderzoek ben ik hierdoor terecht gekomen bij de verschillende generaties. Er is op internet veel te vinden over de verschillende generaties op de werkvloer. Ik kwam erachter dat het vaak als iets negatiefs en lastig wordt beschreven. Ik ben van mening dat het juist heel positief is dat verschillende generaties samen op de werkvloer werken. In deze blog beschrijf ik de positieve kant van de verschillende generaties op de werkvloer.

 

Wat is een generatie eigenlijk?

Een generatie is een groep van leeftijdgenoten die met elkaar zijn verbonden door een gedeelde levensgeschiedenis, gedeelde omstandigheden en een gedeelde invloed en beleving van de tijdgeest.

Welke generaties zijn er anno 2020 actief op de arbeidsmarkt?

Er zijn momenteel 5 generaties op de werkvloer actief. Van de tieners die net komen kijken op de arbeidsmarkt (door bijvoorbeeld het lopen van een stage) tot de babyboomers die ook nog na het behalen van de pensioenleeftijd werkzaam blijven op de arbeidsmarkt. Hieronder de vijf samenwerkende generaties en hun kenmerken op een rij.

kenmerken van 5 generaties op de werkvloer
kenmerken van 5 generaties op de werkvloer

 

Wat dragen de verschillende generaties bij op de werkvloer?

De Babyboomers hebben de afgelopen decennia de machtsposities in het bedrijfsleven bekleed en de academische wereld gedomineerd. Een klein deel van deze generatie senioren lijkt een transformatie te ondergaan en heroverweegt om langer flexibel zinvol door te werken, uit passie en voortbouwend op ontwikkelde expertise. Deze generatie werknemers heeft door de jaren heen veel kennis opgebouwd. Op de werkvloer brengen ze deskundigheid en specialisatie mee.

De Generatie X heeft de leidinggevende functies van de babyboomers overgenomen. De leden van deze bescheiden en nuchtere groep zorgen als leiders voor een goede teamspirit en waarderen eigen inbreng. Doordat ze de start van de technologische ontwikkelingen hebben meegemaakt kunnen ze zich goed aanpassen en meegaan met de verdere technologische veranderingen.

De pragmatische generatie zijn de professionals op de werkvloer. Ze zijn ambitieus, gericht op resultaat. Daarnaast is dit ook de groep met jonge kinderen en voor deze groep is een goede werk – privé balans belangrijk. Op de werkvloer zijn het harde werkers, betrokken en zijn degenen zijn die het niet erg vinden om over te werken. Omdat dit een innovatieve groep is, zijn ze van belang voor de groei en ontwikkeling van de organisatie.

De veelbesproken Millenials (generatie Y) zijn multitaskers voor wie het werk niet meer centraal staat in hun leven. Er is immers nog wel meer in het leven dan alleen maar werken. Voor deze groep is het belangrijk dat het werk leuk is. Als multitaskers nemen ze snel informatie tot zich waardoor ze zich nieuwe werkzaamheden snel eigen maken. Daarnaast kunnen zij net zoals de babyboomers goed samenwerken. In een organisatie kan deze groep een goede bijdrage leveren aan het leggen van nieuwe contacten (door middel van netwerken). Ze weten alles af van de nieuwste media ontwikkelingen en kunnen een organisatie hierdoor helpen met het op de kaart zetten van de organisatie.

Van de generatie Z is nog maar een klein gedeelte aanwezig op de arbeidsmarkt. Hierdoor is het nog niet goed zichtbaar wat de bijdrage is van deze generatie op de werkvloer. Wel is bekend dat ze enorm goede multitaskers zijn die het belangrijk vinden dat organisaties een duidelijke boodschap hebben en maatschappelijk ingesteld zijn. Generatie Z trekt zich graag op aan een mentor, de oudere generaties kunnen hierin een belangrijke rol spelen.

Het nut van verschillende generaties op de werkvloer.

Een van de redenen waarom het voor een bedrijf goed is om verschillende generaties op de werkvloer te hebben is dat het diversiteit geeft. Het is hierbij wel van belang dat zowel de werkgever als de werknemers er bewust van zijn dat er verschillen zijn tussen de generaties. Als medewerkers leren dat bepaald gedrag verklaarbaar is vanuit een generatieverschil, ontstaat er meer wederzijds begrip en worden eventuele misverstanden voorkomen.

Maak gebruik van de verschillen door medewerkers uit verschillende generaties met elkaar samen te laten werken. Door ieders specifieke kwaliteiten te benutten, omarm je diversiteit en maak je een organisatie sterker. Zo gaan er komende jaren een grote groep babyboomers en een deel van generatie X met pensioen. Door slim in te spelen op deze generatieverschuiving en de gevolgen daarvan, wordt kennisverlies binnen een organisatie beperkt. Laat jonge medewerkers bijvoorbeeld gecoacht worden door ervaren medewerkers en laat ze, zolang het nog kan, profiteren van hun kennis. Zorg er ook voor dat je als bedrijf mee gaat met nieuwe ontwikkelingen en werkwijzen door (young) professionals aan te trekken.

generaties op de werkvloer