home » blog »

Maak je medewerkers gelukkiger door het uiten van waardering!

Waardering

Als arbeidsbemiddelaar van een recruitmentbureau spreek ik dagelijks mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan. In de bijna 10 jaar dat ik werkzaam ben als recruiter valt het mij op dat er in bijna alle gesprekken gesproken wordt over het krijgen van waardering. Dit komt ter sprake als het bijvoorbeeld gaat over wat een kandidaat belangrijk vindt in een baan, maar voornamelijk als ik vraag wat er gezocht wordt bij een nieuwe werkgever. Een werkgever die veel waardering uitspreekt en uitdraagt naar de medewerkers verhoogt op een eenvoudige en doeltreffende manier de medewerkerstevredenheid. En een hoge medewerkerstevredenheid is gekoppeld aan een lager verloop en een hogere productiviteit. In deze blog een aantal tips hoe je waardering kan geven aan je werknemers.

Waardering is een basisbehoefte

Dat waardering in een baan vaak ter sprake komt tijdens de gesprekken is niet zo raar. Waardering (erkenning) is dan ook een van de basisbehoeften van mensen (volgens o.a. Psycholoog Abraham Maslow en Steven Reiss). Maar wat is waardering nou eigenlijk? Er zijn volgens de encyclopedie een aantal betekenissen voor het woord waardering. In deze context past de volgende betekenis het beste: besef dat iets of iemand waardevol is. Woorden die hierbij passen zijn erkenning, respect en vertrouwen.  

Verschillende uitingen van waardering

  1. Loon 
  2. Bonus
  3. Compliment geven
  4. Luisteren naar mening van medewerker
  5. Geven van promotie (ontwikkelingsmogelijkheden)

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat medewerkers loon (arbeidsvoorwaarden) het belangrijkste vinden bij een nieuwe baan, maar een goed loon betekent niet dat medewerkers zich gewaardeerd voelen. Om gelukkig te zijn in een baan blijken waardering, erkenning en  ontwikkelingsmogelijkheden juist belangrijker te zijn.

Tips om waardering aan je medewerkers te tonen:

  1. Luister naar je medewerkers

Ieder mens is uniek en wil zo behandeld worden. Waar de ene medewerker daar veel waarde aan hecht hoeft dat voor de ander juist niet zo te zijn. Luister als werkgever naar de behoeften van je medewerkers. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het houden van een medewerkerstevredenheidsonderzoek of tijdens functioneringsgesprekken. Als je daarnaast af en toe eens persoonlijk naar je werknemers toe gaat om te vragen hoe het gaat en of het werk nog bevalt dan zal je daar als werkgever ook punten mee scoren!

2. Laat zien dat je medewerkers gehoord worden

Een vaak gehoord kritiek op een werkgever is dat ze niet gehoord worden. Medewerkers zijn de oren en ogen van je bedrijf en willen graag serieus genomen worden. Laat als werkgever weten dat je de medewerker hebt gehoord ook al kan je een situatie niet altijd veranderen. Negeer niet te lang negatieve signalen van je werknemers want dat zal uiteindelijk resulteren in o.a. een hoger ziekteverzuim, lagere productiviteit, hogere uitstroom.

3. Beloon je medewerkers

Belonen van je medewerkers kan op veel verschillende manieren. Geef bijvoorbeeld een bloemetje of fles wijn als ze een hebben overgewerkt. Belonen in de vorm van ontwikkeling is ook een goede blijk van waardering. Dit kan je doen door in gesprek te gaan met je medewerker en er samen achter komen of en hoe de medewerker zich binnen een bedrijf wil ontwikkelen. Belangrijk is dat je eerlijk bent over de ontwikkelingsmogelijkheden binnen de organisatie. Laat je medewerker niet een cursus doen om de schijn te geven dat hij/zij zich dan verder kan ontwikkelen terwijl die de opgedane kennis vervolgens helemaal niet ingezet kan worden binnen de organisatie. Ontwikkeling hoeft niet altijd een stap omhoog binnen de organisatie te zijn, dit kan ook het geven van meer verantwoordelijkheden binnen een functie zijn.

Persoonlijkheidsscan

Bij Go:Office hebben wij een persoonlijkheidsscan waarmee je kan zien wat buiten waardering de basisbehoeften zijn van medewerkers. Op deze manier kan je erachter komen of medewerkers wel op hun plek zitten en of de juiste teamsamenstelling aanwezig is. Wil jij graag hier meer over weten? Neem dan contact met mij op door een mail te sturen naar [email protected] of bel naar 06-37384393!

Lees hier de andere blogs van Go:Office

  • Blog