De 4 clichés die je wilt vermijden op je cv "Je hebt per slot van rekening slechts een paar seconden om de recruiter of werkgever in te pakken met jouw cv."

De eerste indruk op een werkgever maak je doorgaans met je cv. Regelmatig ligt hier voor sollicitanten al de moeilijkheid, want hoe overtuig je de werkgever dat jij de ideale kandidaat bent voor de functie? Dit doe je in eerste instantie door je te onderscheiden van de andere sollicitanten. En dit lukt enkel als je clichés op je cv vermijdt. Samen met CVster geven we je daarom tips hoe je dit het beste doet.

 

“Ik ben creatief”

Natuurlijk wordt creativiteit gewaardeerd door de meeste werkgevers. Toch maakt het benoemen van deze term jou niet uniek. Zeker omdat het een van de meest voorkomende uitspraken is op cv’s. Het is daarom een beter idee om je creativiteit te ‘bewijzen’. Want waaruit blijkt het dat jij creatief bent? Hoe hebben jouw creatieve ideeën een bijdrage geleverd bij je vorige werkgever? Ook kun je je creativiteit tonen door extra aandacht te besteden aan de opmaak van je document.

 

“Ik kan goed zelfstandig werken”

Ook dit wordt vaak op een cv benoemd. Je kunt je echter afvragen of het vermelden hiervan uiteindelijk echt van toegevoegde waarde is. Want kan zelfstandigheid eigenlijk niet van elke sterke kandidaat verwacht kan worden?

Wanneer zelfstandig werken toch een belangrijk onderdeel is van de beoogde functie, kun je er echter toch voor kiezen om deze kwaliteit te benoemen. Bijvoorbeeld wanneer je zelfstandig onderzoek gaat uitvoeren. Geef wel altijd aan hoe jouw zelfstandigheid zich in het verleden heeft ‘bewezen’. In welke situaties maakte jouw vermogen om zelfstandig te werken echt het verschil gemaakt?

 

“Ik ben sociaal”

Wat wil je nou eigenlijk hier precies mee zeggen? Ben je over het algemeen goed in klantencontact? Of ben je extravert? Heb je misschien een vlotte babbel? Vind je het leuk om ideeën te presenteren voor een groep?

Enkel vermelden dat je sociaal bent is dus betekenisloos zonder ‘bewijsmateriaal’. Laat daarom met concrete voorbeelden zien hoe jouw enthousiasme in het verleden je collega’s heeft gemotiveerd. Of toon hoe jij conflicten in het verleden hebt opgelost. Dan weet een werkgever pas echt wat hij of zij aan jou heeft.

 

“Ik was verantwoordelijk voor”

Ook de vermelding “verantwoordelijk voor” is een cliché en helpt je daarom niet te onderscheiden van de andere kandidaten. Je hebt per slot van rekening slechts een paar seconden om de recruiter of werkgever in te pakken met jouw cv. Hou je daarom cv kort, maar krachtig.

Voorbeelden:
Onder de art director werkte ik aan verschillende marketingcampagnes voor het midden- en kleinbedrijf. Mijn suggestie om Social media marketing aan te bieden resulteerde in € 59.000,- extra winst in 2018.

Op de helpdesk Internetbankieren beantwoordde ik vragen van cliënten en loste ik rekeningblokkades op.

Wil je meer sollicitatietips lezen of een cv maken? Bekijk dan ook eens het Carriere blog van CVster

  • Blog