home » blog »

Op zoek naar nieuwe medewerkers? Zo pak je dat aan!

De cijfers liegen er niet om; het vinden van nieuwe medewerkers anno 2023 is een behoorlijke opgave. Nieuwe medewerkers komen (helaas) niet zomaar aanwaaien en daarom trekken bedrijven tegenwoordig alles uit de kast om nieuwe medewerkers te vinden. Zoek jij nieuwe mensen en weet je niet goed waar je moet beginnen? In dit blog geven we tips over hoe je dit het beste aan kan pakken.

 

Onderzoek de doelgroep ‘nieuwe medewerkers’

Allereerst is het belangrijk om inzicht te krijgen in de doelgroep ‘nieuwe medewerkers’. Hoe meer je weet over hen, hoe gerichter je kunt werven. Wie behoort tot jouw doelgroep? Waar kun je hen vinden? Wat motiveert hen en welke waarden hechten ze aan een werkgever? Verzamel informatie door middel van online onderzoek of leg interviews af, maar kijk ook eens naar je huidige team; wat hebben zij met elkaar gemeen?

Al deze verzamelde informatie kun je verwerken in persona’s. Persona’s zijn gedetailleerde profielschetsen van je ideale kandidaten. Ze omvatten niet alleen demografische gegevens, maar ook gedragskenmerken, doelen en uitdagingen.

 

Werk aan je employer brand

Employer branding, ofwel je werkgeversmerk, is de identiteit van jouw organisatie. Tegenwoordig zijn veel bedrijven op zoek naar nieuwe medewerkers en daarom is het van groot belang dat jouw organisatie zich onderscheidt te midden van deze concurrentie. Een sterke employer branding stelt jouw organisatie in staat om niet alleen op te vallen, maar ook de voorkeurswerkgever te worden van jouw doelgroep. Dit kan resulteren in:

  • Meer sollicitanten: Werkzoekenden zijn eerder geneigd te solliciteren bij organisaties met een goede reputatie.
  • Betere sollicitanten: Door duidelijk naar voren te laten komen wat de identiteit van jouw organisatie is, trek je sneller sollicitanten aan die goed passen bij de cultuur binnen jouw organisatie.
  • Lager verloop: Employer branding gaat niet alleen om het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar ook om het zijn van een goede werkgever voor je huidige medewerkers.
  • Betrokken medewerkers: Medewerkers die trots zijn op de organisatie waar zij werken, zijn sneller geneigd om goed te presteren.
  • Lagere kosten: Door een sterke employer branding behoud je huidige medewerkers en trek je nieuwe medewerkers aan. Hierdoor bespaar je wervingskosten.

 

Stel jezelf de vraag: wat is de identiteit van mijn organisatie?

 

Nieuwe medewerkers werven met (online) marketing

(Online) marketing speelt een belangrijke rol in het aantrekken van nieuwe medewerkers. Als je marketing slim aanpakt, kan dit wonderen doen voor het vinden van de juiste kandidaten voor je organisatie.

  • Begin met het optimaliseren van jouw website. Verdiep je eens in SEO en zorg ervoor dat deze zoekmachine-vriendelijk wordt. Op deze manier kan je ervoor zorgen dat potentiële nieuwe medewerkers organisch op jouw website terecht komen.
  • Zorg ervoor dat je zichtbaar bent op de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Maakt je doelgroep gebruik van LinkedIn? Scrollen ze de hele dag op Instagram? Solliciteren ze graag via jobboards? Speel daarop in en adverteer eventueel waar nodig.
  • Kijk verder dan alleen online. Wellicht ontdek je tijdens gesprekken met je huidige team dat velen van hen een gedeelde interesse hebben, zelfs als deze niet direct gerelateerd is aan de dienst die je aanbiedt. Neem koken als voorbeeld. Het zou geen slecht idee zijn om je vacature te promoten in culinaire magazines of tijdens lokale voedselfestivals.

 

Schakel een arbeidsbemiddelaar in

Wil het niet lukken om nieuw personeel aan de haak te slaan? Overweeg samen te werken met een arbeidsbemiddelaar. Denk hierbij aan recruitment- of uitzendbureaus. Een arbeidsbemiddelaar heeft veel ervaring met het vinden van de juiste kandidaten voor jouw vacature. Voor specifieke functies of branches kun je vaak terecht bij gespecialiseerde recruitmentbureaus. 

 

Wil je meer weten over het vinden van nieuwe medewerkers? Wij weten wat werkt. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Blog

Go:Office Recruitment

reageert gewoonlijk 

binnen 1 uur

Hoi👋   waarmee kan ik je helpen?
URL-gecodeerde tekst
GoOffice Recruitment vacatures
Je bent nu ingeschreven!

 

Om de week ontvang je een update.
PS: Check je spam/ ongewenste mail

vacature alarm
“You Snooze, You lose!”

Vul je emailadres in
en mis geen enkele vacature.

Hallo, waarmee kunnen we je helpen?
Kirsten Fries | Go:Office Recruitment

sales | hr advies

Kirsten Fries

   
Wan dong Zhang | Go:Office Recruitment

recruitment

Wan Dong Zhang

   
Email-Paul-Chaillet

finance

Paul Chaillet

   

Algemeen nummer: 088 240 90 70