home » blog »

Medewerkers Inhuren via Externe Partijen: Uitzenden, ZZP of Werving & Selectie?

Als werkgever kun je ervoor kiezen om zelf personeel aan te nemen, maar je kunt het wervingsproces ook overlaten aan een externe partij. Dit kan bijvoorbeeld via uitzenden, freelancers (zzp’ers) of door middel van werving en selectie. Elke keuze kan invloed hebben op de flexibiliteit, kosten en continuïteit van je organisatie, aangezien elke optie zijn eigen voor- en nadelen heeft. Wij helpen je graag verder door een overzicht te geven van de drie bekendste inhuurvormen en de voor- en nadelen.


 

Uitzenden

Uitzenden is het inhuren van een uitzendkracht via een uitzendovereenkomst. Recruitmentbureaus bieden via korte termijncontracten werknemers aan bij verschillende organisaties. Over het algemeen zijn het contracten met flexibele uren, flexibele opdrachtduur en een kort opzegtermijn.

 

Voordelen van uitzenden

  • Ontzorgen: Uitzendbureaus maken het je gemakkelijk door geschikte kandidaten te vinden die aan het gewenste profiel voldoen en het volledige selectieproces te verzorgen. Ze zorgen ook voor alle bijkomende administratie, zoals het opmaken van loonstroken, het verstrekken van jaaropgaven, het toekennen van vakantiedagen en het administreren van ziek- en herstelmeldingen.
  • No cure, no pay: Je kunt een uitzendkracht inschakelen wanneer het jou uitkomt en betaalt alleen voor de uren die daadwerkelijk zijn gewerkt.
  • Laagdrempelig: Je zit niet vast aan langdurige verplichtingen als opdrachtgever. De uitzendkracht kan op kort termijn worden aangenomen of afscheid van worden genomen.
 
 

Nadelen van uitzenden

  • Korte termijn: Doordat een uitzendcontract zoveel flexibiliteit biedt, zowel voor de werkgever als de werknemer, is de kans groot dat een uitzendkracht snel weer vertrekt. Als je een medewerker langdurig aan je wilt binden, is uitzenden daarom niet de meest geschikte optie.
  • Inwerken: Het werken met tijdelijke werknemers kan betekenen dat je meer tijd kwijt bent aan het inwerken van nieuwe medewerkers. Aan de andere kant verloopt het inwerken voor veel uitzendfuncties doorgaans relatief snel.
  • Kosten: Uitzenden brengt diverse kosten met zich mee. Je betaalt niet alleen het salaris van de uitzendkracht, maar ook een vergoeding aan het recruitmentbureau. Een belangrijk deel van deze kosten is het afdekken van risico’s. Het recruitmentbureau neemt bijvoorbeeld het risico van ziekteverzuim en loondoorbetaling over, waardoor je als opdrachtgever beschermd bent tegen onvoorziene uitgaven. Daarnaast draagt het recruitmentbureau zorg voor administratieve verplichtingen en aansprakelijkheid, waardoor je financiële risico’s afkoopt en meer zekerheid hebt.
 
 

 

Freelancers (zzp’ers)

Een zzp’er is een zelfstandig ondernemer die geen personeel in dienst heeft. De afkorting staat dan ook voor zelfstandige zonder personeel. Zzp’ers werken op basis van opdrachten en zij factureren zelf hun werkzaamheden en dragen zorg voor eigen verzekeringen en belastingen.

 

Voordelen van zzp’ers

  • Snel en gespecialiseerd: Van de werkende Nederlanders is 16,5% een zzp’er. Deze hoeveelheid zorgt ervoor dat er zzp’ers makkelijk te vinden zijn en opdrachten relatief snel vervuld worden. Tevens zijn zzp’ers vaak gespecialiseerd en kwalitatief sterk door de vele plekken waar ze werken.
  • Minder administratie en risico: Voor een zzp’er betaal je geen loonbelasting, verzekeringen of vakantiegeld. Voor deze kosten is een zzp’er zelf verantwoordelijk. Daarnaast betaal je alleen de gewerkte uren, bij ziekte hoef je geen factuur te verwachten.
  • Flexibiliteit: Een zzp’er betaal je per opdracht. Bij het aannemen van werknemers moet je rekening houden met de wettelijke ketenregeling. Na een aantal contracten moet je een vast contract aanbieden, maar hier heb je als werkgever niet altijd baat bij. Een zzp’er ben je na een opdracht geen contract verschuldigd.
 
 

Nadelen van zzp’ers

  • Belastingrisico’s: Het inhuren van zzp’ers kan verschillende belastingrisico’s met zich meebrengen. Er zijn specifieke regels van toepassing op het werken met zelfstandigen. Wanneer er onduidelijkheid bestaat over de status van de zzp’ers—of ze nu in opdracht of in dienstverband werken—kun je het risico lopen op schijnzelfstandigheid. Deze onduidelijkheid kan zowel aan de werkgever als aan de zzp’er liggen. Het gevolg hiervan is dat je als werkgever alsnog loonbelasting, premies en mogelijk een boete moet betalen.
  • Minder teamgevoel: Een zzp’er maakt geen deel uit van het vaste team. Een zelfstandige is vooral gericht op de specifieke opdracht die hem of haar wordt aangeboden en is in eerste instantie minder geïnteresseerd in het teamgevoel binnen de organisatie.
  • Hoge uurtarieven: Zzp’ers hanteren vaak hogere uurtarieven dan werknemers in loondienst. Dit komt omdat zij zelf verantwoordelijk zijn voor zaken zoals belastingafdrachten, pensioenopbouw, verzekeringen en het opvangen van periodes zonder werk. Daarnaast bieden ze vaak specialistische kennis of flexibiliteit, wat hun diensten voor bedrijven aantrekkelijker maakt, ondanks de hogere kosten.
 
 

 

Werving en selectie

Bedrijven die permanent personeel nodig hebben maar geen tijd of middelen hebben om zelf te werven, kunnen gebruikmaken van werving en selectie. Hiermee besteed je het zoekproces uit aan een bureau.

 

Voordelen van werving en selectie

  • Tijd overhouden: Met werving- en selectie vinden en screenen recruitmentbureaus geschikte kandidaten, zodat jij je kunt focussen op andere belangrijke taken. Zo nemen recruiters tijdens het wervingsproces de administratieve lasten van je over.
  • Expertise: Recruiters beschikken over uitgebreide ervaring en expertise in het aantrekken van de juiste kandidaten. Tevens beschikken recruiters vaak over een uitgebreide database van potentiële kandidaten, wat het proces aanzienlijk vergemakkelijkt.
  • No cure, no pay: Je betaalt alleen bij een succesvolle plaatsing!
 
 

Nadelen van werving en selectie

  • Verlies van controle: Als je het wervingsproces uitbesteedt, raak je een deel van de controle kwijt. Je bent afhankelijk van anderen voor het kiezen van de juiste kandidaten. Wanneer de recruiters niet goed begrijpen wat jouw bedrijfsdoelstellingen zijn, kunnen er misverstanden ontstaan en verkeerde aanstellingen plaatsvinden.
  • Tijdsinvestering in de beginfase: Hoewel het uiteindelijke doel is om tijd te besparen, vereist het opzetten van een samenwerking met een werving- en selectiebureau in eerste instantie veel tijd. Je moet heldere instructies geven, meerdere gesprekken voeren en het bureau grondig informeren over jouw behoeften en verwachtingen.
 
 

 

Tot slot

De keuze voor uitzenden, zzp’ers of werving en selectie is afhankelijk van de specifieke behoeften van jouw bedrijf. Heb je interesse in het aannemen van nieuwe medewerkers via een externe partij? Go:Office biedt zowel uitzenden, zzp’ers als werving- en selectie. We helpen je graag bij het maken van een weloverwogen keuze die aansluit bij de behoeften van jouw organisatie.

Blog

Go:Office Recruitment

reageert gewoonlijk 

binnen 1 uur

Hoi👋   waarmee kan ik je helpen?
URL-gecodeerde tekst
GoOffice Recruitment vacatures
Je bent nu ingeschreven!

 

Om de week ontvang je een update.
PS: Check je spam/ ongewenste mail

vacature alarm
“You Snooze, You lose!”

Vul je emailadres in
en mis geen enkele vacature.

Hallo, waarmee kunnen we je helpen?
Kirsten Fries | Go:Office Recruitment

sales | hr advies

Kirsten Fries

   
Wan dong Zhang | Go:Office Recruitment

recruitment

Wan Dong Zhang

   
Email-Paul-Chaillet

finance

Paul Chaillet

   

Algemeen nummer: 088 240 90 70