home » blog »

Arbeidsvoorwaarden: meer dan alleen salaris en vakantiedagen

Arbeidsvoorwaarden, ze spelen een belangrijke rol in ons werkende leven. Het zijn de afspraken die werkgevers en werknemers met elkaar maken over zaken als salaris, vakantiedagen en andere extra voordelen. Steeds meer bedrijven doen er tegenwoordig alles aan om deze voorwaarden zo aantrekkelijk mogelijk te maken om zo getalenteerde werknemers aan te trekken en te behouden. Wat voor arbeidsvoorwaarden zijn er eigenlijk en welke afspraken vallen onder welke voorwaarden?

 

First things first: wat zegt de wet?

De wet stelt bepaalde minimale arbeidsvoorwaarden vast, zoals bijvoorbeeld een wettelijk minimumloon en een minimum aantal vakantiedagen waar weknemers recht op hebben. Hoewel het niet wettelijk verplicht is om arbeidsvoorwaarden schriftelijk vast te leggen, gebeurt dit meestal wel in de vorm van een arbeidsovereenkomst. Mondelinge of stilzwijgende overeenkomsten gelden ook, maar worden niet aangeraden omdat deze voor zowel werkgevers als werknemers risico’s met zich meebrengen.

 

Verschillende soorten arbeidsvoorwaarden

Er zijn drie verschillende soorten arbeidsvoorwaarden. In de meeste gevallen heeft men het over primaire en secundaire voorwaarden. Maar tegenwoordig zijn ook tertiaire voorwaarden steeds belangrijker voor werknemers.

 

Primaire voorwaarden

Primaire arbeidsvoorwaarden vormen de basis van een arbeidscontract en worden vrijwel altijd besproken tussen werkgever en werknemer. Hieronder vallen bijvoorbeeld afspraken over het salaris, de functieomschrijving en het aantal werkuren per week.  

 

Secundaire voorwaarden

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn extra voorwaarden die naast primaire arbeidsvoorwaarden worden aangeboden door werkgevers aan werknemers. Deze voorwaarden zijn niet wettelijk verplicht maar kunnen wel bijdragen aan een aantrekkelijke werkomgeving. Voorbeelden van secundaire voorwaarden zijn zaken als pensioenregelingen, ziektekostenverzekeringen, reiskostenvergoedingen, opleidingsmogelijkheden en flexibele werktijden.

Tertiaire voorwaarden

Tegenwoordig doen steeds meer bedrijven er alles aan om hun arbeidsvoorwaarden zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dat doen ze door naast primaire en secundaire, ook tertiaire arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Tertiaire voorwaarden zijn niet-verplichte extra’s vanuit de werkgever en worden vaak niet opgenomen in een arbeidsovereenkomst. Denk bij tertiaire voorwaarden aan: bedrijfsuitjes, bedrijfsfitness, (gezonde) maaltijden op het werk, kerstpakketten, vrijmibo’s etc.

Arbeidsvoorwaarden zijn de basis voor een goede samenwerking tussen werkgever en werknemer. Het is verstandig om voordat je op zoek gaat naar een nieuwe baan, zorgvuldig na te denken over jouw persoonlijke voorkeuren en deze mee te nemen in je zoektocht. Let er wel op dat je de voorwaarden op de juiste volgorde waardeert. Want ook al zijn de tertiaire arbeidsvoorwaarden nóg zo leuk, de primaire voorwaarden vormen de basis.

Wil je meer sollicitatietips? Bekijk onze andere blogs eens!

Blog

Go:Office Recruitment

reageert gewoonlijk 

binnen 1 uur

Hoi👋   waarmee kan ik je helpen?
URL-gecodeerde tekst
GoOffice Recruitment vacatures
Je bent nu ingeschreven!

 

Om de week ontvang je een update.
PS: Check je spam/ ongewenste mail

vacature alarm
“You Snooze, You lose!”

Vul je emailadres in
en mis geen enkele vacature.

Hallo, waarmee kunnen we je helpen?
Kirsten Fries | Go:Office Recruitment

sales | hr advies

Kirsten Fries

   
Wan dong Zhang | Go:Office Recruitment

recruitment

Wan Dong Zhang

   
Email-Paul-Chaillet

finance

Paul Chaillet

   

Algemeen nummer: 088 240 90 70