Eerste Hulp Bij Afwijzing

go office informatie

Na het solliciteren kunnen er  verschillende dingen gebeuren. Heb je een sollicitatiebrief gestuurd, dan kun je uitgenodigd worden voor een gesprek of je wordt afgewezen. Ook is het mogelijk dat je naar aanleiding van een sollicitatiegesprek worden afgewezen.  Als je naar aanleiding van je brief wordt afgewezen hoef je niet bij de pakken neer te zitten. Er zijn een paar dingen die je kunt doen:

  • Lees de tips voor het schrijven van een sollicitatiebrief
  • Vraag bij de contactpersoon na waarom je niet werd uitgenodigd voor een gesprek. Was het niveau van je  brief niet hoog genoeg, was de brief niet overtuigend genoeg, of lag het soms aan je CV? Vraag eventueel om tips.

Naar aanleiding van je sollicitatie kun je ook afgewezen worden. Ook hier is het zaak om erachter te komen waarom je niet verder komt in de sollicitatieprocedure. Bel wederom de contactpersoon op en probeer achter de werkelijke reden voor de afwijzing. Lag het aan je houding, kwam je te zenuwachtig over of juist te mat?
In beide gevallen is dus het belangrijk om na te gaan waarom je bent afgewezen. Laat je hoofd niet hangen maar leer van de ervaring en zorg ervoor dat je er de volgende keer rekening mee houdt! Bovendien kan het natuurlijk ook zo zijn, dat ze gewoon een kandidaat hadden die net iets beter aan het profiel voldeed of met wie er een net iets betere klik was. Tijd om vol goede moed verder te gaan met solliciteren!